SEO копирайтингът представлява специализирана форма на онлайн писане, която помага на създаденото съдържание да се класира на по-високи позиции в резултатите в търсачки като Google. Друга основна цел е да привлече повече таргетирана аудитория към сайта, в който информацията е публикувана.
Основни правила за писане на SEO текстове за блог
При писането на SEO статии са важни няколко техники, без които текстовете няма да бъдат успешни. Те са:
Добавяне на правилно подбрани ключови думи — те трябва да са релевантни на темата, по която пишете, за да може при търсене текстовете да се появяват още в началните резултати.
Наличието на заглавие и подзаглавия е задължително, като е силно препоръчително да се включат и ключови думи в тях.
Уникално и качествено съдържание — за да имате по-голям трафик и да задържите интереса на аудиторията, статията ви трябва да не копира текст от други страници и да е информативна, и написана на лесен и достъпен език. Препоръчително е в нея да се включват цитирани изследвания или статистически данни от достоверни източници на информация.
Вътрешни и външни връзки — вътрешните връзки свързват различни страници от вашия сайт. Външните са важни, защото с тях свързвате текста си с авторитетни и релевантни на темата статии в други сайтове. Това ще подобри видимостта ви в търсачките.
В следващите редове ще узнаете повече за тези и други важни техники и правила, които да следвате, за да сте успешни. Ще научите и полезна информация откъде да черпите идеи и вдъхновение за написване на по-качествени SEO статии.
Проучване на аудиторията
Предварителната подготовка винаги е ключова за добре изградения текст. Преди да започнете с писането на статията си, първо трябва да изберете целевата аудитория, към която ще е насочена тя.
Дефиниране на таргет потребители — идентифицирайте основните им характеристики: пол, възраст, образование, интереси и други.
Ключови думи и фрази — проверете кои са ключовите думи при търсене онлайн, използвани от целевата ви аудитория. Това може да стане чрез инструменти като Google Keyword Planner, SEMrush или Ahrefs.
Анализ на конкуренцията — важен момент при SEO писането е да проучите конкурентните сайтове във вашата ниша. Прочетете каква информация предоставят на потребителите си и по какъв начин е оптимизиран текстът, за да съдържа конкретни ключови думи и да отговаря на съответното търсене.
Анализ на поведението на потребителите — преди да се захванете с писането на дадена SEO блог статия, е важно да сте изследвали как целевата аудитория търси информация в интернет и как си взаимодейства със съдържанието, намерено там. Така ще разберете повече за нуждите и желанията ѝ, и ще узнаете как да сте ѝ по-полезни. Разгледайте различни социални мрежи, форуми и блогове, за да се информирате по-добре за потребителите си.
Създаване на персона — персоната е идеалният клиент на бранда. За да се създаде, се разглеждат различни сегменти от таргет аудиторията, които впоследствие се разделят по възраст, пол, местоживеене, ценности, поведение. Персоната ще ви помогне да разберете мотивацията, предпочитанията и поведението на потребителите ви.
Анализ на данни — използвайте аналитични инструменти като Google Analytics, за да проучите поведението на потребителите на сайта си. Разгледайте различните видове данни за трафик – кои са вашите най-посещавани страници, колко време прекарват посетителите на всяка, откъде са дошли, продължават ли да разглеждат още, следвайки линковете на страницата. Така ще имате представа за това как аудиторията си взаимодейства с предлаганото от вас съдържание.
Анализ на UX на вашия сайт — UX представлява потребителското изживяване на един уебсайт. Това е начинът, по който потребителят взаимодейства с уебсайта и как се чувства в него. Колкото по-лесен и приятен за използване е един сайт, с едно положително изживяване за потребителя, толкова по-вероятно е той да се върне отново на него и да го препоръча на други хора. Може да използвате инструмент като Hotjar, който прави запис на потребителската сесия и позволява да се проследи всеки скрол, клик и задържане на внимание върху определена част от страницата. Този инструмент позволява да разберете по-добре поведението на потребителите на вашия сайт. Това ще ви даде по-ясна представа дали сайтът ви има добър UX и е лесен за използване, или потребителите се затрудняват, губят търпение и съответно напускат бързо сайта.
Тестване и оптимизация – направете ги въз основа на получените резултати от изследването ви, за да определите какво работи най-добре за вас и потребителите ви.
Ключови думи и фрази за SEO статии
След като сте избрали темата, по която искате да пишете, трябва да проучите кои са най-използваните релевантни думи и фрази от потребителите при търсене в търсачките. Това ще бъдат вашите ключови думи, за които ще се цели да се класират SEO публикацията ви.
Проучване
Първата стъпка е да изберете най-подходящите фрази и думи, които да използвате в статията си по ненатрапчив начин. Те ще привлекат повече трафик към страницата ви. Анализирайте нишата, за която ще създавате конкретния SEO блог текст. Разгледайте текстове на конкурентите в бранша и вижте какви ключови думи са използвали при писането на съдържание.
Разпределяне на ключови думи
Ключовите думи трябва да присъстват в заглавията, подзаглавията и в основния текст. Разпределете ги равномерно. Важно е основната ключова дума или израз да присъства в първия абзац на текста. Счита се, че това помага на търсачките да разберат контекста на съдържанието ви по-бързо и съответно да го свържат с релевантните търсения.
Не забравяйте, че пренасищането на текста с ключови думи ще се отрази негативно на оптимизирането за търсачките. Това би се счело за опит за манипулация и следователно те няма да класират високо съдържанието ви. Плътността, към която трябва да се придържате, е ключовите думи и фрази да присъстват в текста между 1 и 3%. В зависимост от дължината на текста това са между 4-6 и 10-12 повторения.
Как да подберете подходящите ключови думи
Има три основни фактора, с които трябва да се съобразите, когато правите анализа и избора си на ключови думи. Тъй като инструментите ще ви предложат хиляди варианти, е нужно да отсеете тези, които наистина ще ви бъдат от полза. Ето какво трябва да имате предвид:
Обем на търсене — той представлява месечните търсения на ключовите думи в търсачките на браузъра. Имайте предвид, че всяка търсачка използва различни инструменти и методи, с които обработва данните си. Обемът на търсене може да ви послужи като мерило за потенциалния трафик, който да привлечете.
Уместност — подберете само тези думи, които са свързани с темата ви. Високата уместност е свързана и с високия CTR (click-through-rate) – броят кликвания, които една реклама получава, разделен на броя на показванията ѝ.
Ниво на трудност — нивото на трудност е ориентир колко усилия би ви отнело вашето съдържание да се класира на първа страница в търсачката на браузъра по дадена ключова дума. Ако то е прекалено високо, ще са ви нужни повече време, старание и усилия, за да се класирате за конкретните ключови думи.
Качествено съдържание на SЕО статиите
На първо място текстът, който пишете, трябва да е насочен към избраната таргет аудиторията и да е максимално полезен за нея. В този абзац ще ви дадем няколко насоки, за да напишете SEO статии, които да са максимално точни, ясни и изчистени от грешки.
Ако искате да предоставите на потребителите си лесно достъпно и разбираемо качествено съдържание, пишете с кратки параграфи, следвайки принципа на “обърнатата пирамида”. Той представлява определен начин, по който се структурира текста, така че най-важните и информативни елементи да са разположени в началото му, за да са видими от пръв поглед.
Когато пишете статията си, започнете с представяне на основната информация, на която ще се базира текста. След това изложете факти и примери по темата.
Създайте структура, която включва заглавия, подзаглавия, изброяване с точки, така че текстът да е подреден, последователен и визуално по-лесен за четене.
Критериите, с които трябва да се съобразявате, са:
Информативност и четимост — освен основната информация по темата тук включете отговорите на потребителски въпроси и съвети за решаване на проблемите на аудиторията.
Дължина на текста — тя варира спрямо тематиката, но най-важното е да предоставите на потребителите си качествено съдържание, а не да целите определен брой думи за сметка на ненужна информация.
Правопис и пунктуация — граматически издържаният текст без правописни и стилистични грешки винаги се отличава от останалите.
Оптимизация на мета заглавие и описание
Грабващото заглавие и краткият текст под него, наричан мета описание, които се визуализират в резултатите при търсене, са първите неща, привличащи аудиторията.
Мета описанието е HTML елемент. То трябва да включва кратка информация за съдържанието ви с първите две най-търсени ключови думи по темата и да е до 156 символа.
Заглавието и мета описанието спомагат за по-доброто оптимизиране на SEO статиите ви.
Оптимизация на визуални елементи
Визуализацията под каквато и да е форма (снимки, видеа, графики) на текста улеснява четивността му. Не забравяйте обаче, че трябва да намерите баланс между текста и визуалните елементи.
Когато прибавяте изображение към статията си, имайте предвид следните изисквания за неговата оптимизация:
Избор на подходящо име на файла — трябва да съдържа ключови думи и термини, помагащи на търсачките да разберат съдържанието на изображението.
Алтернативен текст (alt текст) — известен и като alt атрибут или alt описание, той се свърза с изображението и се показва, когато даденото то не може да се зареди. Препоръчително е да включите в alt текста ключови думи. Те ще повишат релевантността на страницата в съответните търсения.
Размер и формат, съобразени със специфичните изисквания за конкретния сайт.
Източници на вдъхновение за SEO статии
Съществуват различни методи, които да използвате, ако търсите вдъхновение за следващата си статия. Сред популярни такива са:
Използване на Google Trends — този инструмент ви позволява да разберете кои са тенденциите и търсенията, интересуващи потребители ви. С него може да изследвате ключовите думи по дадена тема; да правите сравнения и да проучвате географски интереси. Имайте предвид, че определени функционалности като Daily Search Trends и Realtime Search Trends имат ограничения и не са достъпни за определени региони, включително и България.
Използване на Google Suggest — той предлага автоматични предложения на потребителите, когато въвеждат ключова дума в търсачката. Google Suggest ви помага да разберете кои са често търсените фрази и въпроси, свързани с определена тема.
Преглед на резултати в People also ask (Хората питат също…) — това са предложенията от Google, най-често като въпроси, които се появяват при търсене. Те са чудесен индикатор дали има интерес по зададената от вас дума, която може да превърнете в статия.
Преглед на форуми — форумите често са чудесен начин да откриете вдъхновение и идеи какво вълнува хората. С тяхна помощ може да разберете на какво да наблегнете в текстовете си, за да засегнете по-ясно проблем и как вашият продукт или услуга го разрешава успешно.
Преглед на популярни хаштагове — те са ключови думи, използвани в социалните мрежи. Прегледайте кои се ползват от лидерите в бизнес нишата ви или изпробвайте различни инструменти като Hashtagify.
Анализ на тенденциите — социалните мрежи са източник на актуални тенденции. Разгледайте какво се публикува в бизнес нишата ви и създайте публикации, интересни за потребителите ви.
В статията научихте какви са основните правила и източници на вдъхновение при писането на SEO статии.
Ако се нуждаете от професионална помощ и екип с опит в създаването на качествено интересно съдържание за сайтове, от CreateX сме насреща, за да ви помогнем.