Какво е SEO копирайтинг

Meta tags - key words

В днешно време онлайн пространството е един от главните инструменти за достигане на клиенти и стимулиране на продажби. За даден сайт е все по-важно да има, от една страна, креативен, емоционален и продаващ текст, а от друга – този текст да е уникален, авторски и спазващ определени технологични изисквания, за да се класира на предни позиции в търсачките. Вследствие на това се заражда SEO копирайтингът, който се занимава с писане на текстове за уеб сайтовете като блог статии, категорийни описания, продуктови описания, лендинг страници, “За нас” страници, които са оптимизирани.

Ако търсите начин да направите вашия онлайн бизнес по-успешен, то имплементирането на SEO копирайтинг може да бъде идеалното решение. SEO е от решаващо значение, защото прави вероятността вашият уебсайт да бъде видян по-висока, а това означава повече трафик и възможности за превръщане на посетителите в реални клиенти. В тази статия ще научите повече за това какво е копирайтинг и какво е SEO копирайтинг. Ще ви предложим и няколко полезни практики за успешен SEO копирайтинг, които да прилагате за вашия бизнес.

Какво е копирайтинг

Копирайтингът е един от най-важните елементи в маркетинга. Най-вероятно всеки ден попадате на него в рекламите по телевизията, радиото, във вестник или списание. В днешно време той може да бъде открит и навсякъде в дигиталния свят – от кратки постове в социалните мрежи до текст на начална страница, лендинг страница или дълъг имейл, който ви предлага закупуване на услуга или продукт.
Това е изкуството на писане на грабващи, убедителни и информативни кратки или дълги текстове, които подтикват хората да предприемат определено действие.

Целите на копирайтинга могат да са различни:

  • повишаване на осведоменост за конкретна марка;
  • позициониране на бизнес или организация като авторитет;
  • осъществяване на продажба на продукт или услуга;
  • представяне на нов бранд.

Има много различни видове копирайтинг, но в основата на всички тях е актът на изучаване на конкретна аудитория и разбиране на нейните нужди, болки и желания.

В последствие копирайтърът изготвя стратегия, за да открие най-добрия начин, по който да се свърже с тази аудиторията. Да я накара да почувства, да помисли и да откликне на написания от него текст, с който да ѝ покаже, че нейният проблем е разбран и за него има решение.

Добрият копирайтинг успява да накара аудиторията да приеме представеното от копирайтъра решение. Ето защо е толкова важно да знаете коя е вашата целева аудитория.

За да се определи правилно, се създават няколко таргет персони. Това включва детайлно проучване, за да се установи какви групи хора използват вашия продукт и какво е общото между тях. Макар и измислени, тези личности представляват най-добре вашите реални клиенти. Това позволява по-лесно да се създаде копирайтинг стратегия, съобразена с техните нужди и очаквания, на която е по-вероятно те да откликнат положително. А една копирайтинг стратегия включва и грабващо копи.

Съвети за грабващо копи, които един копирайтър трябва да спазва

Ето някои ценни съвети за писане на успешен копирайтинг, които помагат за създаването на ефективно съдържание, даващо резултати.

  1. Напишете грабващо заглавие

Всичко започва от заглавието. И обратно – всичко може да свърши до заглавието. Според пионера в индустрията Дейвид Огилви, от всеки пет души, които четат заглавие, само един прочита основния текст. Макар да изглежда като мрачна статистика, това говори за значението на създаването на наистина силно и грабващо заглавие. Точно тук е мястото, където един копирайтър трябва да вложи 70% от времето си.

2.Кратки, точни и ясни

Един от най-важните аспекти на ефективния копирайтинг е съдържанието да бъде кратко, точно и ясно, без “празни приказки”. Разполагате с няколко секунди, за да убедите посетителя на уебсайта, че си заслужава да остане – трудно ще постигнете това, ако текстът ви е прекалено дълъг и сложен. Затова използвайте кратки и опростени изречения, така че посланието ви да се разбере лесно и бързо.

3.Фокусирайте се върху предимствата

Когато пишете текст, фокусирайте се върху предимствата на вашия продукт или услуга. Разкажете на читатели как това, което предлагате, може да им помогне да разрешат проблемите си. Уверете се, че използвате език, който е убедителен и емоционален.

4.Включете количествено измерими факти

С включването на конкретни факти и цифри в текста, вие повишавате вероятността вашата целева аудитория да ви се довери и да ви избере сред конкуренцията. Фактите са убедителни, но бъдете внимателни – трябва да ги използвате като помощен инструмент за ефективно копи, а не да бъдат основното послание. Твърде много факти ще накарат вашия текст да звучи сухо.

5.Тествайте и преработвайте

Рядко срещано е едно копи да се получи добре от първия път. Често се налага текстът да се редактира и пренаписва няколко пъти преди да бъде идеален. За да сте сигурни, че текстът ви е ефективен, тествайте различни версии и измервайте ефективността им. Това ще ви помогне да определите кое копи работи най-добре и какво трябва да се промени.

SEO копирайтинг и неговите специфики

Optimized SEO Copywriting 1

SEO копирайтинг е процес на създаване на висококачествено съдържание, което от една страна е интересно за четене от хора, а от друга включва в себе си най-добрите SEO практики за добро класиране в търсачките. Той използва силата на SEO оптимизацията чрез ключови думи и фрази, за да помогне на вашето съдържание да се класира и да бъде открито лесно още на първа страница.

В предишната статия в блога на CreateX ви запознахме подробно със SEO оптимизацията, как се прави, защо е толкова важна, както и по какъв начин може да се оптимизира един сайт, така че да бъде по-лесно индексиран от Google и да излиза на предни позиции в страниците с резултати. Ако все още не сте прочели статията, можете да я откриете тук.

SEO копирайтингът е изключително важна част от SEO стратегията за оптимизиране на даден сайт. Без качествено съдържание, трафикът, който клиентът иска да получава, не би могъл да бъде достигнат.

Много важна особеност е, че копирайтингът за уеб е предназначен както за реални читатели, така и за търсачките, които имат своите изисквания и алгоритми, за да приемат и показват един текст. Затова SEO копирайтингът трябва да спазва крехкия баланс между интересно и информативно съдържание, което отговаря на технологичните изисквания на различните търсачки.

Това се постига със създаване на съдържание, което е информативно, полезно и подходящо за читателите. То трябва да е и добре оптимизирано с внимателно подбрани ключови думи, за да достигне правилната аудитория и да изпълни поставената си цел. Това може да е утвърждаване на бранда като авторитет в определена ниша или подтикване към закупуване на продукт или услуга.

Техниките за SEO копирайтинг включват:

  • проучване на ключови думи;
  • оптимизиране на заглавията на страницата и подзаглавията в текста;
  • други техники като LSI (латентно семантично индексиране);
  • Използване на ключовите думи в подзаглавията и в самия текст в добро съотношение с останалите думи;
  • Използване на призиви за действие (CTA).

Едни от най-важните елементи на SEO копирайтинга са заглавията, подзаглавията и ключовите думи. Специалистите съветват заглавията да бъдат между 20 и 65 символа или около 3 до 5 думи. Добра практика е в тях да са включени и най-важните за целите на текста ключови думи. Освен в основното заглавие, отбелязано с H1, ключовите думи е добре да присъстват и в подзаглавията (H2-H6). Споменахме ключови думи многократно и е време да разгледаме и малко по-подробно ролята им в SEO копирайтинга.

Ключови думи – каква е тяхната роля

Google Bots 1

Ключовите думи са дума или комбинация от думи, които потребителите пишат в интернет търсачките, за да открият конкретна информация или продукт.

Както вече споменахме, характерна особеност при SEO копирайтинга е използването на ключови думи в текстовете, които са внимателно подбрани от специалисти, така че да отговарят на потребителското търсене. По този начин, когато някой търси дадената ключова дума или израз в търсачката, е много вероятно още сред първите резултати да излиза оптимизираната именно с тази дума или израз страница.

При написване на текстове е необходимо да се използват ключови думи, които са релевантни за темата ни, но също така и разнообразни, с цел да се обхване по-голяма аудитория. Препоръчително е и да има проява на творческо писане, за да може съдържанието да е конкурентноспособно с друго вече разписано по оригинален и интересен начин. Така вероятността търсачките да ни класират по-нагоре в резултатите от търсенията е много по-голяма.

Специалистите препоръчват да се вземе предвид честотата и наситеността на ключовите думи в даден уеб текст. В зависимост от вида и дължината на текста, те могат да варират от 4-6 до 10-12 повторения, като особено важно е основната ключова дума или израз да се използва още в първия абзац на текста. Препоръчителната наситеност на ключови думи за целия текст е около 3%, в противен случай е възможно съдържанието да бъде възприето като спам и да не се класира на първа страница при търсене.

Съвети и практики за успешен SEO копирайтинг

Тези ценни съвети за успешен SEO копирайтинг помагат за създаването на ефективно съдържание, което изпълнява поставените от специалистите цели и дава желаните от клиента резултати.

  1. Намерете правилните ключови думи

Задачата на SEO копирайтинга е да таргетира ключови думи, релевантни за бизнеса и да създаде съдържание, което да се класира в търсачките, така че да грабне вниманието на потребителите. Препоръчително е ключовите думи да присъстват не само в основния текст на съдържанието, но и в URL адреса, заглавията, подзаглавията и мета описанията.

2.Открийте въпроси, които потребителите задават

Топ приоритетът на търсачките е да дават на потребителите търсената от тях информация, която същевременно с това и да е полезна. Затова Google разработва все повече SERP функции, които помагат на търсещите да открият по-бързо това, от което се нуждаят. Една от тези функции е секцията „Хората също питат“. Тази секция предлага на потребителите допълнителни въпроси (наричани и “снипети”), свързани с тяхното търсене. Ако вие успеете да създадете полезно и добре оптимизирано съдържание, което да дава бързо решение на търсещите, то би могло да попадне в тази секция и да излиза на първа страница на търсачката.
Друг вариант е да използвате специални онлайн инструменти, които ви помагат да анализирате популярни въпроси, заглавия и ключови думи и така да се ориентирате какво ценно съдържание да създадете, което да е от полза за вашия уеб сайт.

3.Оптимизирайте заглавията, подзаглавията и мета описанията

Едно от първите неща, в които се заглеждат потребителите, когато им излезе страница в резултатите от търсене, е нейното заглавие и краткият текст под нея, наричан мета описание. Те трябва точно и ясно да описват съдържанието на уебсайта ви. Препоръчително е заглавията, излизащи в търсачката, да не надминават 90 символа. Мета описанието е HTML елемент, който предоставя кратка информация на потребителите относно съдържанието на дадена страница. Препоръчително е да е до 156 символа, да съдържа основната и второстепенната ключова дума за съответната страница и да е написано така, че да привлече вниманието.
Добре разписаните заглавия и мета описания увеличават вероятността Google да показва вашето съдържание и дори да го класира по-добре. Това означава, че вие трябва да ги оптимизирате възможно най-добре, защото те влияят върху решението на потребителите дали да кликнат на вашия резултат.

4.Създайте добре организирано и лесно за четене съдържание

Добре създадената структура на текста помага на читателите да се ориентират по-бързо в съдържанието и да отидат на онази част, която им е най-полезна. Затова е важно да имате добре форматиран и четлив текст, с включени заглавия, подзаглавия и булети, така че да изглежда подреден, последователен и логически свързан за посетителите. Погрижете се параграфите да са кратки и да започват с основната и най-важна информация, след което продължете с аргументи, факти и примери. Този метод е познат още като журналистическата “обърната пирамида”.

5.Включете визуални елементи

Една от причините да използвате визуални елементи като снимки, видео, графики и инфографики е, че с тях е по-вероятно потребителите да се задържат повече време на уебсайта ви. Визуализациите са като “почивка” от дълго текстово съдържание. Те се възприемат бързо и помагат на потребителите да разберат по-лесно информацията, която представяте.
Визуалните елементи също така могат да подтикнат потребителите да споделят вашето съдържание в социалните мрежи. Препоръчително е да следвате някои добри SEO практики за изображенията. Всяко едно от тях трябва да има alt текст, известен още като alt атрибут или alt описание (alt tag), който спомага, от една страна при някакъв технически проблем да се визуализира информация какво е изобразено на снимката, а от друга, ботовете на търсачката да „разберат“ и съответно индексират по-бързо страницата. Например добавянето на ключова дума в alt текста би помогнало изключително много за класирането на изображението и показването му в резултатите при съответното търсене.

6.Включете призиви за действие (CTA)

Една от основната цели на SEO копирайтинга е да приближи потребителите до конверсия. Конверсията може да бъде всякаква – закупуване на продукт или услуга, попълване на формуляр, започване на безплатен пробен период, абониране за бюлетин и др. Добавянето на призиви за действие (CTA) мотивира потребителите да направят следваща крачка и да се доближат до конверсията, която сте задали.
Не включвайте CTA единствено в края на текстовото съдържание, а го разположете на няколко ключови подходящи места в текста,тъй като читателите може да не прочетат цялата страница. Не забравяйте да включите тези призиви за действие целенасочено, за да избегнете усещането, че правите спам. Например, ако споменете конкретен продукт, можете да добавите свързан CTA, така че ако читателят прояви интерес и иска да научи повече, да може лесно и бързо да достигне до страницата на продукта.

7.Използвайте таблица със съдържание

Ако използвате таблица със съдържание, вие показвате на читателите точно какво могат да открият на страницата. Затова е важно заглавията да описват ясно какво съдържа текстът под тях и така да ориентирате посетителите къде да открият информацията, за която са дошли.

В статията ви разказахме какво е копирайтинг и SEO копирайтинг и защо качествено разписаното съдържание е толкова важно за един бизнес.
Без него, правилно изпълнени SEO копирайтинг техники и SEO оптимизацията, резултатите, който искате да получите, няма как да бъдат достигнати.

А ако имате нужда от професионална помощ и екип с опит в създаването на качествено интересно съдържание за уеб сайтове и социални мрежи, от CreateX сме насреща, за да помогнем.

Scroll to Top

Свържете се с нас

Последвайте ни

Contact us

Follow us