Линк билдинг е процес на изграждане на мрежа от връзки в един уеб сайт. Този процес е сложен, защото включва външни и вътрешни връзки. Първите могат да се придобият от други уебсайтове в мрежата. Вторите включват връзките между страниците на вашия сайт и връзките, излизащи от него и водещи към чужди уеб адреси в мрежата.
Защо връзките са толкова важни за един сайт?
Връзките са основата, която поддържа функционирането на мрежата. Уебсайтовете с голям брой връзки се възприемат като надеждни и следователно се награждават с по-високи позиции в резултатите от търсенето в Google. От друга страна, уебсайтове без никакви връзки, е малко вероятно да получат каквато и да е видимост. А без видимост няма как да достигнат своите потребители. Това са и причините изграждането на връзки в самия сайт, както от, така и към него от други ресурси в мрежата, да е толкова важно не само за SEO, но и за всеки бизнес, който иска да е успешен.
В статията ще разгледаме същността на линковете, а също и какво представлява линк билдингът и защо има такова значение за бизнеса. Ще споделим и няколко добри практики, включени в успешната линк билдинг стратегия, която може да изведе сайта ви до първа позиция.
Какво представлява линк билдингът
Линк билдингът е съществена част от всяка успешна стратегия за оптимизация за търсещите машини (SEO), тъй като помага за повишаване на авторитета на един уебсайт в очите на търсачките и подобряване на класирането му в SERP.
Връзките са това, което търсачките използват, за да обходят, навигират и оценят вашия уебсайт. Оценката дава представа и доколко съдържанието във всяка една негова страница е свързано с цялостната тематика на уебсайта, подходяща ли е тя за читателя и дава ли отговор на неговото търсене за информация, продукт или услуга.
Така казано, може би смятате, че колкото повече връзки има уебсайтът, толкова по-високо ще се класира. Но целият процес не е толкова простичък, колкото звучи.
Търсачките оценяват и качеството на линковете, които влизат и излизат от сайта. Тоест, по-добре да заложите на по-малко, но качествени връзки, отколкото на множество връзки с ниско качество.
Как се изграждат линкове към сайта
Изграждането на връзки включва използването на различни подходи за придобиване на линкове от други уебсайтове, като например:
- създаване на съдържание за уебсайтове;
- създаване на връзки с влиятелни личности във вашата ниша и свързване с техния сайт;
- създаване на кейс стъди текстове, които да водят от сайт на доволен клиент към вашия сайт;
- оставяне на положителни коментари и препоръки за ваш продукт или услуга;
- изграждане на връзки към ваше изображение, което е използвано в друг сайт.
Това са само част от начините да получите връзка към собствения ви сайт. Но в линк билдинга влизат всички линкове – и вътрешни, и външни.
Нека разгледаме по-подробно как всъщност се изграждат тези видове връзки и защо е важно те да са с добро качество.
Вътрешни линкове срещу външни линкове – каква е разликата
Вътрешните линкове се формират, когато адресът на дадена страница в един сайт се свързва с URL адрес в друга страница на същия сайт и съответно домейн.
При външни връзки същата тази страница води към URL адрес на друг сайт.
Казано по-просто, вътрешните връзки са между вашите собствени страници, докато изходящите сочат към страници в чужд и съответно различен домейн.
Какво представляват входящите (външни) линкове?
Това са всички връзки, поставени в други уеб сайтове, които при избиране пренасочват към вашия уеб сайт.
Това може да са външни линкове, които идват от:
- блогове;
- форуми;
- постове в социални мрежи;
- ревюта на продукти или услуги, например в Амазон или Google;
- уеб сайтове със сходна на вашата тематика;
- кейс стъди текстове и др.
Линк билдингът с външни линкове е много важна част от цялостна стратегия за изграждане на връзки. Свързаността на вашия уеб сайт с други качествени сайтове в мрежата, особено когато те са с релевантна за вашия бизнес тема, помага за изграждането на добър рейтинг на сайта. Това води до по-голяма видимост и по-високо класиране в страниците с резултати от търсенето (SERP). Освен това връзките от други уебсайтове могат да помогнат за привличане на повече посетители към вашия уебсайт, както и за повишаване на доверието и надеждността в него.
За да спечелите външни линкове, най-ефективната стратегия е да създавате изключително съдържание, което да е едновременно с високо качество и да е подходящо за темите на вашия уебсайт. След това го използвайте за привличане на обратни връзки от други уебсайтове. Това може да стане чрез публикации в блогове, инфографики, видеоклипове, подкасти или друг тип съдържание, което е ценно и подходящо за вашата аудитория.
Можете също така да се свържете с хора от вашата сфера на дейност – блогъри, доказани професионалисти или влиятелни личности, за да разберете дали можете да публикувате гост блог пост на техните сайтове.
Гост блог постовете включват писане на съдържание за други уебсайтове в замяна на обратна връзка към вашия уебсайт. Важно е да се отбележи, че този тип постове трябва да се правят с повишено внимание, за да се гарантира, че съдържанието отговаря на темите на уебсайта, за който ще пишете.
Контактът със собственици на уебсайтове, блогъри и влиятелни лица помага да изградите взаимоотношения и да увеличите шансовете за получаване на връзка обратно към вашия уебсайт. Важно е да бъдете избирателни и да достигате само до уебсайтове, които са подходящи и авторитетни.
Не използвайте така наречените „black hat” трикове за SEO оптимизация, като например да плащате за голямо количество връзки от категоризирани като спам сайтове. Макар да е възможно тези тактики да имат първоначално добър резултат, в дългосрочен план те бързо се „разкриват“ от алгоритмите и се оказват неуспешни, тъй като използваните връзки идват от ненадеждни и некачествени уебсайтове.
Какво представляват вътрешните връзки?
Както вече разбрахме, има основно два начина за създаване на връзки за вашия уебсайт: придобиване на външни линкове и изграждане на мрежа от вътрешни. И докато външните връзки изискват съдействие от собственици на чужди сайтове, то стартирането с вътрешни връзки е много по-лесно. Това се дължи на факта, че в основни линии вътрешните линкове са във вашия собствен сайт. Необходимо е време и внимателно планиране, за да увеличите наличните вътрешните връзки в сайта си, но усилията определено си струват.
Прекарването на известно време в правилното изпълнение на линк билдинг стратегия за този тип връзки и организирането им може да ви помогне да подобрите цялостната мрежа от вътрешни връзки в сайта си, като по този начин подобрите и SEO оптимизацията за вашия бизнес.
Всяка страница, която искате да се обхожда от ботовете на търсещите машини с цел индексирането ѝ, трябва да бъде свързана с поне една връзка с останалите страници. Можете да увеличите вътрешните си връзки, като линквате свързани публикации в блогове и продуктови страници, а не само да пренасочвате посетителите към началната си страница.
При изграждането на вътрешни връзки наличието на блог може да има множество ползи и да улесни процеса. Блогът, освен като ресурс с полезна информация, може да спомогне за увеличаване на броя на вътрешните връзки, като ви даде повече възможности да свържете конкретни продукти или други вътрешни страници.
Ползи от линк билдинга за SEO
Изграждането на връзки е времеемък и труден процес, но е абсолютно наложителен за успеха на SEO.
Двата основни фактора, поради които линк билдингът има такова ключово значение за един бизнес, са връзката му с видимостта на сайта на първа страница и възможността таргет клиентите да открият бизнеса.
Други ползи от линк билдинг стратегия, която е добре изградена и изпълнена, са:
По-висок домейн рейтинг (DR) на сайта и авторитет за търсещите машини
По-високият рейтинг на домейна (DR) за уебсайт показва, че той е авторитетен в очите на търсачките. Това означава, че когато потребител въведе заявка за търсене в търсачката, е по-вероятно уебсайтът ви да се появи в първите резултати от търсенето.
Повишена видимост в страниците с резултати от търсенето (SERP)
Повишената видимост в SERP (страници с резултати от търсачката) означава, че фирмите и техните уебсайтове са по-лесно откриваеми, когато потребителят търси конкретен продукт или услуга.
Повишената видимост в SERP може да доведе до по-голям трафик на уебсайта, повече потенциални клиенти и продажби и в крайна сметка по-високи печалби.
Подобрено органично класиране и трафик към вашия уебсайт
Органичното класиране е процес на подобряване на видимостта на уебсайт в резултатите от търсачките, без да се налага да плащате той да се показва в първите резултати. Чрез постоянно предоставяне на качествено съдържание и добра линк билдинг стратегия, ще бъде по-вероятно да се класирате добре, привличайки повече органичен трафик към уебсайта ви.
Увеличен трафик от препратки от други уебсайтове
Увеличеният трафик от препратки (referrals) от други уебсайтове е важен показател за всеки уебсайт. Чрез препоръки от потребители уебсайтът може да спечели нови посетители и потенциално да ги превърне в клиенти. Получавайки препоръки от други уебсайтове, вашият може да увеличи обхвата и видимостта си, както и потенциала си за ангажиране. Освен това трафикът от referrals често е по-ефективен от други източници на трафик, което го прави ценен актив.
Подобрена разпознаваемост на марката и доверие сред потребителите
Подобреното разпознаване на марката и доверието сред потребителите са важни за всеки бизнес, защото водят до увеличена видимост и добра емоционална връзка с целевата аудитория, която ще подкрепя и избира дадения бизнес пред неговите конкуренти.
Възможност за достигане до нови аудитории
Способността за достигане до нови аудитории е ключов компонент на всяка успешна бизнес стратегия. Тази способност позволява на бизнеса да се докосне до пазари, които може да са били неизползвани преди, да достигне до нови потенциални клиенти, да увеличи обхвата си, да изгради информираност за марката и в крайна сметка да увеличи продажбите си.
Предизвикателства и най-добри практики при професионален линк билдинг
Изграждането на връзки е съществена част от SEO и ползите от него могат да бъдат широкообхватни. Една добре разработена и изпълнена стратегия за изграждане на връзки може да помогне за подобряване на авторитета на домейна на уебсайта, да увеличи видимостта му в резултатите от органичното търсене и да привлече повече трафик.
Но изграждането на добра линк билдинг стратегия за входящи и изходящи връзки определено е предизвикателно начинание, което включва следните важни добри практики:
Идентифициране на подходящи уебсайтове за получаване на линкове
Идентифицирането на подходящи уебсайтове за получаване на връзки е важна част от разработването на успешна стратегия за придобиване на линкове. Важно е да се уверите, че всички уебсайтове, от които получавате връзки, са подходящи за вашата ниша, имат добра репутация и са надеждни източници на информация.
Когато обмисляте уебсайтове, от които да получите връзки, също е важно да разгледате качеството на съдържанието. То трябва да е добре написано и информативно и да не подвежда потребителите. Самите уебсайтове трябва да се актуализират редовно с ново съдържание и да осигуряват добро потребителско изживяване.
Също така е от значение да проучите авторитета на домейна на уебсайта. Това е индикация за надеждността му и класирането в търсачките. Уебсайтовете с по-висок авторитет на домейна обикновено предоставят връзки с по-добро качество.
Управление на взаимоотношенията със собствениците и редакторите на сайтовете, които сме избрали за линк билдинг
Развитието на силни партньорства с ключовите заинтересовани страни на уебсайтовете, към които се стремим за изграждане на връзки, не бива да се подценява. Комуникацията с блогъри, собственици на уебсайтове и други създатели на съдържание, имащи авторитет и влияние в индустрията, помага да се гарантира, че сме в състояние да улавяме висококачествени връзки, които са подходящи за нашия уебсайт.
Освен това тези взаимоотношения помагат нашата линк билдинг стратегия да се разглежда от търсачките в положителна светлина, а не като спам или неетична практика. Установяването на взаимоотношения с ключови заинтересовани страни също може да ни помогне да идентифицираме подходящи възможности за входящи линкове към нашия сайт, които не сме обмисляли първоначално, но които ще доведат до по-успешни кампании.
Следене на най-новите тенденции и актуализации на спам политиките на Google
Google непрекъснато актуализира и променя политиките си за спам, за да осигури най-ефективната защита срещу злонамерена дейност. Проследяването на тези промени е от съществено значение, ако искате да сте релевантни и да се уверите, че вашият уебсайт не е засегнат от нови правила.
За да направите това, трябва редовно да проверявате Google Search Console и Webmaster Tools за актуализации на техните правила за спам. Може да следите и за нови публикации или съобщения относно промени в правилата на Google и ТУК.
И накрая, трябва да сте информирани за всички нови инструменти, които Google прилага за борба със спама. Актуализирането на тези инструменти ще гарантира, че предприемате всички необходими стъпки, за да защитите уебсайта си от евентуални наказания.
Осигуряване на предимство на качеството пред количеството, когато става въпрос за придобиване на линкове
Когато придобивате външни връзки е важно да се уверите, че качеството им е с приоритет пред количеството. Надеждните връзки идват от уважавани и авторитетни източници, които носят стойност на съдържанието на уебсайта.
Нискокачествените връзки от източници от т.нар. “link farms” (ферми за връзки) или други несвързани сайтове всъщност могат да имат отрицателен ефект върху класирането на уебсайта. Следователно е важно да се гарантира, че връзките, които се придобиват, са с добро качество и са от уебсайтове, които са тематично свързани със съдържанието, към което се свързват.
Освен това е важно да се уверите, че процесът на придобиване на връзка се извършва по естествен и органичен начин, така че да не изглежда като схема за връзка.
Използване само на „white hat“ линк билдинг техники
Изграждането на връзки по „white hat“ метод е етичен и ефективен начин за подобряване на класирането на даден уебсайт в търсачките и цялостното онлайн присъствие. Това включва създаване на висококачествени, естествени връзки от авторитетни и подходящи уебсайтове. Техниките, използвани в изграждането на връзки „white hat“, включват създаване на съдържание, блогове за гости и други.
Баланс между цени за линк билдинг и очаквани ползи за SEO оптимизацията
Разходите за изграждане на връзки за един уебсайт трябва да се претеглят спрямо потенциалните ползи от SEO оптимизацията. Изграждането на връзки, макар и често скъпо, може да бъде невероятно ефективно за увеличаване на видимостта на уебсайта и повишаване на класирането. Въпреки това, ако уебсайтът вече е добре оптимизиран за търсачките, ползите от изграждането на връзки може да са минимални и следователно би било по-добре да се обърне внимание на други аспекти на дигиталния маркетинг.
В същото време е важно да се разбере, че SEO оптимизацията не е еднократна дейност. Това е непрекъснат процес, който изисква регулярно наблюдение и оптимизиране, за да гарантира, че даденият сайт остава видим и достъпен.
Запазване на търпение, тъй като изграждането на връзки отнема време
Изграждането на връзки е процес, който отнема време, но носи много ползи и е важна част от всяка успешна стратегия за оптимизация за търсачки (SEO). Създавайки връзки от други уебсайтове към вашия собствен, вие увеличавате видимостта и авторитета на уебсайта си, което ви позволява да привлечете повече органичен трафик. Изграждането на връзки също укрепва вашето онлайн присъствие, тъй като уебсайтът ви се разглежда като ценен ресурс за други уебсайтове и алгоритми на търсачките, което може да доведе до по-високо класиране и по-добро цялостно онлайн присъствие.
В статията разгледахме линк билдинга и връзките в един сайт и доказахме, че те са много важен фактор за алгоритмите на търсачките. Според връзките те определят дали дадена страница в сайт е значима и трябва да се покаже на потребителя при неговото търсене. Това е причината изграждането на връзки или линк билдингът да е основна част от стратегията за подобряване на класирането на един сайт.
Добре съставена и изпълнена линк билдинг стратегия, с адекватен брой връзки от и към даден уебсайт от други качествени уебсайтове, показва, че неговото съдържание е ценно и трябва да бъде класирано по-високо в SERP. Вътрешното и външно свързване не само помагат за популяризиране на вашия уебсайт, но и улесняват търсачки като Google и Bing да го обходят, изследват и оценят като ценен за хората.
Ако искате качествен линк билдинг, но имате затруднения със съставяне на стратегия и нейното изпълнение, нашият опитен екип е насреща, за да ви помогне.