През последните години заради пандемията, локдауна и развитието на технологиите все повече хора избират да пазаруват през онлайн магазини. Предимствата от онлайн покупките са много, сред които спестяването на времето, нужно да се стигне до физическия обект, и разглеждането на стоки без ограничение от работните часове.
Ако в главата ви се заражда идея за създаване на онлайн магазин, трябва преди това да проучите въпроса. Нужно е да следвате няколко съвета, за да сте успешни в бизнеса си.
Избор на продуктова ниша
Ако се питате: Как да продавам онлайн?, то първият фактор за това е да изберете продуктовата ниша, в която искате да работите. Фокусирайте се върху конкретна целева аудитория и артикули. По този начин ще се откроите от конкуренцията. Изследвайте пазара, за да установите дали има интерес към продуктите, които ще предлагате. Така ще може да оформите обобщен образ на потенциалните ви клиенти, както и визията за бъдещия ви магазин.
Платформи за онлайн магазин
Проверете коя платформа ще е подходяща за вашите нужди, бюджет и желания, която същевременно предлага опциите и функционалностите, които искате за магазина си. Съществуват множество софтуерни решения, които ви позволяват да създадете онлайн магазин, без да имате задълбочени технически познания. Сред тях са Shopiko, Shopify, WooCommerce, Magento и др.
Shopiko
Shopiko е лесна за употреба платформа, предоставяща разнообразие от готови теми, дизайни и други инструменти. Тя предлага вградена поддръжка за платежни методи и доставчици за доставки и интеграция с различни платформи като Google Shopping и Facebook. Недостатъците са ограничените контрол, разширения и персонализация.
Shopify
Това е платформа за създаване на онлайн магазини, която предлага удобен и лесен интерфейс. Предназначена е за по-малки и средни бизнеси, които искат да започнат онлайн бизнеса си възможно най-бързо. Едно от основните ѝ предимства са мобилните приложения, които предлага. С тях ще можете да управлявате магазина си от всяко устройство. Също като Shopiko Shopify има поддръжка на доставчиците и платежни методи. Недостатъците на тази платформа включват месечните такси за използване, както и наличните ограничения при персонализация на онлайн магазина.
WooCommerce
WooCommerce представлява разширение на платформата WordPress. То има отворен код, който може да променяте и разширявате според нуждите ви. Предоставя пълен контрол върху дизайна и функционалността на магазина ви.
WooCommerce се използва безплатно и дава възможност за персонализирането на плащанията, доставките и продуктите ви. Основен недостатък е, че има необходимост от самостоятелно хостване на уебсайта.
Magento
Magento служи за управление на електронна търговия и е предназначена за по-големи магазини. Предимствата включват възможност за поддръжка на огромен брой продукти и мощна система за управление на съдържанието. Работата с Magento обаче изисква по-сложна настройка и поддръжка в сравнение с други платформи.
SaaS програми
Software as a Service, или накратко Saas, представлява софтуер под формата на услуга. Програмата покрива широк спектър от функционалности и върви в допълнение с хостинг услуга. Такъв тип програми са гъвкави и лесни за използване. Saas програмите спестяват време и ресурс, като дават възможност да се инвестират повече средства в реклама заради оптимизирането на разходите ви.
Регистриране на домейн и осигуряване на хостинг
Важно е да изберете домейн име, което се запомня лесно и е свързано с бизнеса ви. Отделете време да помислите над въпроса, защото името е това, с което клиентите ви ще ви разпознават и помнят. В зависимост от това до каква аудитория искате да достигнете, изберете дали разширението на домейна ще е .com или .bg, т.е. дали ще се ограничите само до местна аудитория или ще изберете по-широк пазар. Осигурете и хостинг, в който да съхранявате уеб сайта ви.
Изграждане на професионален сайт
Друга стъпка, която можете да предприемете, за да сте успешни, е да изградите собствен сайт, който да е “лицето” на онлайн магазина ви, с помощта на дизайнери и разработчици. Те могат да създадат изцяло поръчков вариант или да персонализират според вашите нужди и очаквания една от посочените по-горе платформи.
Обърнете внимание на следните фактори:
Дизайн – подходящият темплейт е от изключителна важност за бранда ви и потребителското изживяване, което ще предложите на клиентите си. Дизайнът трябва да отразява бизнес идеите ви, да е с добре организирани секции и да е изчистен от излишни елементи.
Улеснена навигация – важно е клиентите ви да използват сайта лесно и безпроблемно. Предоставете им ясна и интуитивна навигация, като включите меню с категории, подкатегории, бърза търсачка и филтри за лесно откриване на продуктите.
Информация за артикулите – добавете подробно описание на предлаганите стоки, техническите им характеристика, цена и наличност. Уверете се, че информацията е написана на достъпен и разбираем за потребителите език. Добавете ясни снимки.
Кошница и плащане – предложете различни опции за разплащане: кредитни карти, банков трансфер, наложен платеж, PayPal и други, за да улесните клиентите си. Завършете процеса, като имплементирате удобен метод за добавяне на продукти и за завършване на поръчката.
Оптимизация на мобилни устройства – уверете се, че сайтът ви е адаптиран към всякакъв вид мобилни устройства. Това е важен фактор, който трябва да имате предвид, тъй като все повече хора пазаруват чрез телефоните си. Така ще подобрите потребителското изживяване и ще се конкурирате успешно на пазара.
Маркетинг стратегии
Създаването на онлайн магазин само по себе си не гарантира успех. За да се случи това, е важно да изградите и изпълните маркетинг стратегия, за да привлечете потенциални потребители и да ги превърнете във ваши клиенти.
Онлайн реклами – използването им ще ви помогне да достигнете до повече хора. Използвайте инструменти като Google Ads и рекламите в социални мрежи като Instagram и Facebook. За да привлечете потенциалните клиенти на вашата ниша, определете демографските насоки и интереси, които биха отговаряли на целевата ви аудитория. Ако изпитвате затруднения с процеса по правилно създаване и настройване на вашите онлайн реклами, може да се обърнете към специалисти, които да помогнат с процеса.
Социални мрежи – поддържането на профили с редовно публикуване на съдържание, полезно за потребителите ви, е чудесен начин за изграждане на общност около марката ви.
Блог – създаването и поддържането на блог с интересни и полезни статии, свързани с продуктовата ви ниша, ще ви помогне да станете експерт в своята област. Освен това чрез текстове с ключови за бизнеса ви думи ще привлечете потенциални клиенти, идващи от търсачки като Google.
SEO оптимизация – тя помага за подобряване на видимостта на сайта ви в органичните резултати от търсенето. SEO оптимизацията включва изследване на ключови думи, оптимизиране на мета описания и заглавия на страниците и създаване на висококачествено и релевантно съдържание. SEO оптимизация изисква време и търпение поради сложността на този тип оптимизация и всички стъпки, влизащи в on-page и off-page процесите. Ако искате да постигнете максимално добри резултати, може да изберете SEO услуга от професионална дигитална агенция, която да се грижи за оптимизациите и да извършва регулярни проверки на on-page и off-page параметрите на вашия сайт.
Складова наличност и доставка
За да имате по-подробна информация за това как се прави онлайн магазин, трябва да се осведомите за вариантите за управление на складовата наличност, с която разполагате.
За да се изпълни ефективно процесът на доставките, е добре да използвате система за управление на склада, която да ви помага да следите наличността на продуктите, да съобщава автоматично за намаляваща стока и да проследява входящите и изходящите продукти. Интеграцията на такава складова система с вашия сайт е изключително важна. Затова оптималният вариант е за нея да се погрижат специалисти разработчици с опит.
Когато става дума за доставка, направете предварително проучване, за да изберете надежден партньор за доставка на продаваните от вас артикули. Уверете се, че сте определили ясни и конкурентни условия за доставка и възможността за проследяване на пратките. Комуникирайте ясно с клиентите си относно сроковете и начина на доставка на поръчките им. Повечето платформи за електронна търговия предлагат опция за интеграция на модул на куриерска фирма.Това дава възможност вашите клиенти да изберат най-удобния за тях доставчик, срок и начин на получаване на тяхната пратка.
Трябва да изградите и конкретна концепция относно връщането на артикулите. Разработете ясна и достъпна за клиентите ви политика за връщане на продукти. Имайте готовността да отговаряте на въпроси или да се справяте с евентуални рекламации. Подгответе се добре, за да предложите адекватни решения за проблеми с доставката или качеството на продуктите.
Оптимизация и развитие на сайта
Предпочитанията и нуждите на клиентите се променят и вие трябва да адаптирате и подобрявате услугите, които предлагате спрямо този фактор. Това може да се случи, като постоянно оптимизирате магазина си.
Анализирайте данните – за целта използвайте инструменти за анализ на данни като Google Analytics, за да разберете поведението на потребителите си. Анализирайте трафика, конверсиите, потребителската пътека при покупка и други елементи, за да откриете слабите места в онлайн магазина и да предприемете нужните мерки.
Тествайте и оптимизирайте – пробвайте различни варианти за дизайн и преценете кои ще бъдат най-подходящите заглавия, цветове, бутони за покупка и други. Така ще разберете какво работи най-добре за потребителите ви.
Нови продукти: разширете продуктовата гама, която предлагате, като следите за най-новите тенденции във вашата ниша. Не забравяйте да изследвате нуждите на целевата аудитория. Това е много важна стъпка от процеса по създаването на онлайн магазин.
Клиентско обслужване – акцентирайте върху клиентското обслужване. Старайте се да отговаряте бързо на въпроси и запитвания. Добавянето на опция за директен чат, която може да се имплементира във вашия сайт, ще ви помогне в тази задача.
Учете се от конкуренцията – проверявайте какво правят конкурентните брандове във вашата ниша, за да се учите от тях.
Препоръки и отзиви
Обратната връзка от клиентите ви играе важна роля за успеха на вашия онлайн магазин. Подтиквайте потребителите да пишат отзиви за покупките си. Положителните отзиви и адекватното и бързо реагиране в случай на поява на негативни такива ще ви помогнат да изградите доверие с клиентите.
Уверете се, че вашия сайт дава възможност на клиентите да оценяват продуктите, които са закупили. Процесът по оценяване трябва да е лесен за използване, достъпен и ясно видим за клиентите.
Увеличаване на онлайн продажби
Съществуват различни техники, с които може да увеличите продажбите си:
Безплатна доставка – този трик е много изкушаващ, защото подтиква клиентите да направят още една покупка, за да получат безплатна доставка над определената от вас цена.
Купи две на цената на едно – промоции от този тип са много успешни. Сърфиращите в интернет често се изкушават да пазаруват повече, когато мислят, че даден продукт ще им излезе безплатно или с голямо намаление.
Пакетни предложения – предлагането на комплекти е печеливша стратегия, която да използвате в онлайн магазина си. Чрез пакетните продажби отново може да предлагате промоции. Имайте предвид, че групирането на стоки в комплекти ще отнеме време.
Заключение
В тази статия научихте какви са вариантите, от които да се възползвате, за да осъществите създаването на онлайн магазин. Стартирането на собствен бизнес е добро решение, а ако искате да го осъществите успешно трябва да сте адаптивни спрямо променящите се желания и изисквания на потребителите в интернет.
Имайте предвид, че трябва да отделяте много време за изграждането на бранда си, тъй като онлайн магазинът работи непрекъснато, независимо от часа или деня.
Ако имате нужда от професионална помощ и екип с опит в създаването на успешни онлайн магазини, от CreateX сме насреща, за да помогнем.